BUP Föräldrautbildning 2

Strategier från BUPs Föräldrautbildning, för hur du kan stötta din tonåring (med ADHD) till att bli mogna vuxna.

-Tonåringar är utmanande men har de även ADHD kan det bli dubbelt så tufft att vara förälder, säger kuratorn på BUP när vi är där i dag på föräldrautbildningen nummer 2. De är slarviga, rummet är inte i ordning, de glömmer saker och tappar bort, vill inte ta ansvar samt är argumentativa, fortsätter hon.

BUP menar också på att det är viktigt att vi inte jämför andra barn med vårt egna.
– Barn med ADHD har en utvecklingskurva som går lite saktare än för andra barn som inte har ADHD. Detta innebär att du ska anpassa dina krav efter vad du skulle ge till någon som är 30% yngre än vad ditt barn är, säger kuratorn. För oss innebär det att vår dotter är 14 år och är med andra ord på en 9-10-årings kravnivå.

-Det är viktigt att hitta rätt nivå på krav och förväntningar. Har ditt barn ADHD vill de oftast inte ha hjälp men de behöver det mer än andra barn, säger hon. De kommer också behöva hjälp längre än vad andra barn utan ADHD behöver. Ta därför tillvara på när de är öppna och samarbetsvilliga men prata mycket kort. En tonåring med ADHD tycker inte om långrandiga förklaringar!

-Du ska däremot inte sluta att ställa krav på din tonåring. Försök istället att hitta saker att berömma i hans/hennes beteende. En förälder utbrister igenkännande:

”Ja, det stämmer! Om min son har glömt bort sin gymnastikpåse för sjuttioelfte gången, säger jag att det är bra att han berättar det för mig. Och jag avslutar med att vi kan hjälpas åt att komma ihåg hans gympapåse nästa gång.”

-Om du tappar humöret med en tonåring har du redan förlorat grälet och om ditt barn också har ADHD, kan det bli extra svårt att hålla lugnet, menar kuratorn på. Behåll lugnet och gå ut en sväng för att samla dig. Ha tålamod och leta hellre efter det som fungerar. Istället för att leta brister!

Kuratorn står upp vid tavlan och tittar på sin PowerPoint. Hon tittar på den andra kuratorn och fortsätter,

-Det blir bättre för alla om ungdomarna förstår sina egna svårigheter och färdigheter. Men det är också bra för oss föräldrar att påminna oss om att barnet har styrkor och andra saker som är lite svårare. När du har en god dialog med din tonåring, ställ dina krav kort och koncist. Men prioritera det som är viktigast just nu.

”Välj dina strider,” säger en annan förälder.

-ADHD utspelar sig på olika sätt för alla och det kan därför vara svårt att förstå att det finns tusentals personer i Sverige som kämpar med exakt samma saker. Till exempel kan vissa personer bli för trötta av andra aktiviteter för att orka med kompisar och för andra är de istället otroligt sociala och lägger sin energi på det.

Kuratorn vänder sig till sin kollega eftersom hon behöver springa på ett annat möte. Kollegan tar vid och fortsätter med att påminna oss om vad som sades under det första föräldrautbildningsmötet.

-Hos de med ADHD är en del av hjärnan gärna sovande och man försöker ständigt att väcka denna del av hjärnan med hjälp av aktiviteter, socker och skräpmat. Aktiviteter är självklart bra men öppna upp en [kort] dialog med din tonåring om att ni behöver undvika socker och skräpmat hemma. Berätta gärna varför. Fysisk aktivitet och regelbundenhet är någonting som barn med ADHD mår bäst av.

Slutligen poängterar vi alla, kuratorerna och vi föräldrar, att ADHD är en superkraft. Med ADHD kan du bland annat göra någonting i flera timmar utan att tröttna och fortsätta långt efter att andra barn tröttnar. Bara man är intresserad av det man gör.

Kuratorerna hejar på oss och tycker att vi gör ett toppenjobb! Det hoppas jag också att vi gör för ofta känns det som om ingenting fungerar. Men så vet jag att min pappa också kände när jag växte upp! Men det blev folk av mig ändå.

Publicerad av asawilliams

Jag heter Åsa och jag är bloggare på www.jagochminadiagnoser.se Jag och Mina Diagnoser är en blogg för mental ohälsa och diagnoser. Här får du en inblick i mitt liv och hur det är att leva med mental ohälsa. Välkommen!

2 reaktioner till “BUP Föräldrautbildning 2

  1. Kommer aldrig att förstå hur någon kan beskriva adhd som en superkraft. Har adhd själv och barn med adhd. Det är så enormt föraktfullt mot alla barn som brottas med sina bekymmer och alla kör ordet superkraft i ansiktet på dem. Där står de med sina superkrafter och misslyckas ändå.

    Gilla

    1. Jag håller med dig, trots det jag själv skrev i blogginlägget. Min dotter (som har ADHD) har F i de flesta ämnen i skolan, bland annat i huvudämnena som t.ex. matte och svenska. Hon är, i hennes fall, mycket aggressiv och kastar ut sig mycket sårande ord. Detta skapar stora problem med kompisar och sociala situationer. Hon behöver också hjälp och stöd i det mesta och troligtvis kommer hon inte att klara av grundskolan. Jag tror inte hon heller tycker att ADHD är en superkraft.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: