Befriad från utmattningssyndrom?

Går det att bli befriad från utmattningssyndrom och att se att till att det aldrig kommer igen?

Just nu tampas jag med ett utmattningssyndrom och har haft fem utmattningssyndrom totalt. Än så länge i mitt liv.

Utmattningssyndrom kan se olika ut för varje individ som har det men för mig har jag mig känt helt letargisk. Oförmögen till att ens ta ut soporna. Oförmögen till att jobba över huvud taget hur mycket än försöker. Ljudkänslighet och stressintolerans kom också som ett brev på posten.

Innan mitt senaste utmattningssyndrom jobbade jag på företaget i 80-100 timmar i veckan. Dessförinnan hade jag jobbat för ett företag heltid, samtidigt som jag startade upp företaget vid sidan av… Samtidigt som jag skaffade körkort och planerade mitt eget bröllop helt själv… Samtidigt som vi renoverade och sålde vår första lägenhet…

Jag gick in i väggen så det smällde om det.

Det skedde när jag höll på och slet upp den trasiga golvmattan i köket. Jag mådde plötsligt kraftigt illa och gick till toaletten. Min man följde turligt nog efter mig, oroad som han var. För där i badrummet svimmade jag och slog huvudet hårt i badkarskanten.

Ambulanspersonalen kom och tog mig till en jourvårdcentral. Där fick jag träffa en trevlig läkare som gav mig domedagsprofetian: utmattningssyndrom.

Jag kunde inte ta hand om hus och hem. Mitt eget barn. Min egna relation med min man. Kunde inte ens ta mig ur sängen. Min man, vänner och våra föräldrar fick rycka in tills jag orkade laga mat och ta hand om vår dotter igen.

Allt jag fick och kunde göra var att ligga i sängen.

Därefter var det svårt att återgå till arbetet och jag har kämpat med låg energi, letargi och social utmattning ända sen dess.


När jag mådde något bättre läste jag på om vad utmattningssyndrom är för någonting. Jag läste studier som visade att ett utmattningssyndrom påverkar hjärnan i minst åtta år efteråt och att man kan förlora behärskandet av 25% av hjärnan.

Det är därför man mår så dåligt under en lång tid efter att man har fått utmattningssyndrom. Men allt detta går tydligen att arbeta upp igen.


Så vad rekommenderar specialister då hur man blir befriad från utmattningssyndrom? För ingenting är ju omöjligt! Eller?

Först och främst vill jag poängtera att jag inte på något sätt och vis är varken en kurator, psykolog eller läkare. Detta jag skildrar är bara min egna långa resa till tillfrisknande från utmattningssyndrom.

Om min resa kan hjälpa någon person som har drabbats av utmattningssyndrom, skulle det betyda allt för mig. Och, förhoppningsvis för dig också.

Så hur skulle man kunna bli befriad från utmattningssyndrom?

Kati Morton (amerikansk specialist på utmattningssyndrom och legitimerad psykolog) menar på att vi kan få utmattningssyndrom när vi investerar mer i våra jobb än vad vi får ut av det.

Hon vill också att vi ska komma till roten av vad som har gett oss utmattningssyndrom.

Det innebär att vi (i alla fall jag) tvingades till att stanna upp och ställa mig själv några tuffa frågor:

  1. Min första fråga var att fråga mig själv vad mina mål var innan jag fick utmattningssyndrom.
  2. Var dessa mål realistiska?
  3. Vad hade varit bättre mål (som är anpassade efter både din egen kapacitet och hur marknaden ser ut)?
  4. Hur ska du lyckas med dina (bättre) mål?
  5. Varför arbetar du med det du arbetar med?

Mina svar:
1. För mig var mina mål totalt orealistiska! Jag skulle tjäna 37 000kr i månaden som journalist, bli utgiven av ett förlag OCH tjäna så bra på böckerna jag skrev att jag (och mina ättlingar) kunde leva resten av mitt liv på royalties. Jo, tjena…

2. Ett stort nej, mina mål var verkligen inte realistiska!

3. Bättre mål för mig hade varit:
Att helt enkelt fokusera på att författa texter och sälja in dem till min målgrupp
Skaffa bra hjälp: Någon som kan hjälpa mig med bokföringen. Hitta bra
betaläsare/testläsare, korrekturläsare och en bra lektör
Acceptera att man kan få så mycket som 100 nej innan man får ett ja
Fortsätt skriva texter, oavsett vad
Att någon köper in en text som jag har skrivit

4. Hur ska jag, i mitt fall, lyckas med mina mer realistiska mål:
Be om hjälp!
Skriv någonting varje vardag innan dottern kommer hem
När kör fast: fråga Writing Community på Twitter och i författargrupper på
Facebook
Överväg att gå en skrivarkurs när du känner att du behöver mer kunskap
Hitta hjälp från rätt personer
Börja att göra reklam/sälja in den innan du har publicerat den
Uppdatera din webbsida och företagsblogg en gång i veckan och minst en gång i
månaden. Att uppdatera sociala media och webbsida på fredagar är en god idé
Rikta enbart din marknadsföring mot din målgrupp
Skriv flera OLIKA texter
Om verkligen ingen vill ge ut din text, överväg att publicera den i ett gratisforum
(hemsida/tidning) för att kunna visa kommande förläggare att du KAN skriva
Gå med i novelltävlingar
Fortsätt att skriva, oavsett vad som sker respektive inte sker

5. Orsakerna till att jag skriver är för att nå ut till folk, för att glädja/hjälpa/kommunicera med mina läsare, för skapandes skull, för att skriva är det bästa jag vet. Det är också min barndomsdröm att bli författare och att skriva får mig att känna mig lycklig, energisk och fullkomlig som människa.

Kati Morton menar också på att vi också behöver komma ihåg följande:
1. Ha ett evighetsmål, istället för ett mål som tar slut efter en viss period.
2. Acceptera att det kommer att kännas motigt och hemskt ibland.
3. Fråga dig själv ofta: Varför gör jag detta? Vad vinner jag på detta? Kan jag arbeta
effektivare (inte mer)? Kan jag ta hjälp eller delegera?
4. Om du måste: var inte rädd för att byta mål!
5. Se verkligen på ditt levebröd som ett jobb (gäller speciellt egenföretagare)
6. Acceptera att ibland kommer du inte att vilja gå till jobbet, men utför det ändå.
Att inte vilja arbeta ibland är normalt, så känner de flesta av oss då och då.
Fortsätt!

En annan viktig punkt kom från mina vänner:

”Åsa, du ska inte arbeta i 170. Sänk farten och absolut mängden av arbete som du tar på dig. Du ska ju trots allt arbeta ända tills du är 65 år. Du behöver inte ta på dig så mycket som du gör och för Guds skull, Åsa! Lär dig att säga nej till dig själv!”

Jag hoppas att denna vetskap har varit till lika stor vetskap som den har varit för mig och förhoppningsvis, kan den hjälpa dig att komma ur ditt utmattningssyndrom och att hålla det borta även framöver. Men det är enbart min förhoppning!

Kramar,
Åsa

Publicerad av asawilliams

Jag heter Åsa och jag är bloggare på www.jagochminadiagnoser.se Jag och Mina Diagnoser är en blogg för mental ohälsa och diagnoser. Här får du en inblick i mitt liv och hur det är att leva med mental ohälsa. Välkommen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: