Hantera ångest vid Corona

Hur vi hanterar vår oro vid Corona är olika. På ett eller annat sätt kommer det ändå att påverka oss. Så här har jag gjort för att jag och min familj ska må bättre psykiskt nu under Corona.

Vi är isolerade från omvärlden på de flesta sätt och just att mista denna fysiska kontakt med andra människor, slår hårt. Det är ett slags frihetsberövande också eftersom vi inte kan resa vart vi vill och vi är oftast låst till hemmet.

Har en kusin som lyckades med det inte ack så duktiga bravystrecket att skaffa sig en fotboja och denna isolering påminner något om hennes situation. Folk fick fortfarande besöka henne. Hon fick fortfarande krama folk, men att inte kunna lämna hemmet var densamma.

Frihetsberövning finns det mycket data på hur det påverkar oss som människor. Det är ett straff av en orsak, trots allt.

I nyare tid har grundliga studier av isoleringens effekter gjorts i USA, Kanada, Schweiz, Norge, Danmark och Sverige. Slutsatsen är tydlig: isolering är farligt och kan resultera i alltifrån sömnlöshet och magsmärtor via ångest och depression till psykos. Vidare visar studier från flera länder att en oproportionerlig andel av de självmord som sker i fängelser och häkten sker i samband med isolering.

Från Svenska Dagbladets artikel ”Blunda inte för isoleringens dödliga effekt”.

För även om vi inte riktigt sitter i samma båt som de som sitter isolerade av rättsliga orsaker, kan vi ändå (tyvärr) dra paralleller. I de flesta fall har de som sitter isolerade (när det inte är Coronatider) ensamtidpå 22 timmar om dygnet.

Som isolerade på grund av Corona sitter vi istället oftast med ingen kroppslig kontakt. Det finns med andra ord skillnader men den psykiska påfrestningen tycks ändå vara liknande.

Det finns alltså en stor anledning till varför psykiatriker varnar för massisoleringen som pågår runt om i världen just nu.

Men vi måste också förstå och acceptera läget här: isoleringen är ett nödvändigt ont. Vi kämpar tillsammans mot ett allvarligt virus och vi måste följa Folkhälsomyndigheternas regler för allas säkerhet.

Eftersom vi inte har något annat val än att isolera oss behöver vi hitta tekniker till att ta hand om vår mentala hälsa.

Först behöver vi förstå vad det är som händer inom oss i kroppen och psyket när vi känner rädsla. Till min hjälphar jag boken Vägen ur utmattningssyndrom av psykologerna Grossi och Jeding.

När vi känner rädsla så får vi ofta följande kroppsliga symtom:

Hjärtklappning, tunnelseende, ytlig andning, yr, spända muskler, magproblem, illamående, fumlighet, ostadighet och overklighetskänslor.

Du kan få tankar som: ”Tänk om mina föräldrar får Corona”, ”Jag blir knäpp!”, ”Hjälp, jag tror att jag dör!”

I dessa fall är det vanligt att man har ett stort fokus på hotet. Man kanske till exempel tittar mycket på nyheterna och mycket av ens vakna tid går åt till att tänka på Corona. Men vi kan också reagera helt tvärt om där vi inte vill höra någonting alls om Corona och snarare flyr/skyr alla tankar på viruset.

Vi kan vilja springa, grubbla, älta, skrika, distrahera oss eller börja problemlösa.

Allt är fullkomligt normalt beteende när vi hanterar rädslor, ångest och oro. Men sanningen är den att när vi försöker att förhindra våra känslor, så är det just då som man upplever känslorna som starkast.

Grossi och Jeding anser att ett bra sätt att ta långvarig kontroll över dina känslor, är att föra en slags känslodagbok. Skriv ned vad som har hänt, dina tankar, känslor och kroppsliga uttryck. Därefter skriver du ned dina handlingar, vad du gör för att hålla fast vid eller undvika det som sker. Slutligen utvärderar du om situationen fungerar.

Så här kan det tillexempel se ut för mig nu under Corona:

Handling: Jag hör någon hosta.
Mina tankar, känslor, etc.: Spänd i kroppen, redo att fly, ångest, äckel.
Vad gör jag: Jag blir lamslagen.
Hur fungerar det? Kort sikt: Det känns bra, som om jag inte har några känslor just där och då. Lång sikt: Eftersom jag inte reagerade på mina känslor kände jag mig sämre efteråt. Vilket gör att jag har ångest för att jag också ska få Corona.

Vad de inte har med i boken men som jag vill ändå lägga till, är att man skriver ned en lösning:

Lösning: Om jag istället hade tittat och tänkt på att avståndet mellan den som hostade var 1-2 meter från mig, så hade jag nog inte blivit lika rädd.

Då tror jag att man kan komma framåt och ur sin oro genom dagboksanalyserande.

Så gör jag för att tackla min ångest, rädsla och oro angående Corona: jag läser på och analyserar mina känslor och de situationer jag hamnat i.

Fler tekniker är att jag har stängt av nyheterna, gymmar hemma, går ut och promenerar i naturen, videochattar och övar ständigt mindfullness. Jag gör saker jag mår bra utav och som gör mig gott.

Detta hjälper mig mycket.

Visst, det är hemskt att inte kunna träffa människor, att vara isolerad och jag sörjer i förtid för vad som kan hända de jag älskar som t.ex. jobbar med Corona-patienter dagligen.

Men skillnaden är att jag har redskap för hur jag ska hantera min rädsla, oro och ångest angående Corona.

Jag är på inga sätt och vis en läkare eller psykolog. Detta är bara sätt som jag har tagit mig hjälp av som jag hoppas kan hjälpa dig också nu under Corona.

Publicerad av asawilliams

Jag heter Åsa och jag är bloggare på www.jagochminadiagnoser.se Jag och Mina Diagnoser är en blogg för mental ohälsa och diagnoser. Här får du en inblick i mitt liv och hur det är att leva med mental ohälsa. Välkommen!

2 reaktioner till “Hantera ångest vid Corona

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: