Att landa i nuet

Som stressade människor, vilket de flesta av oss är på ett eller annat sätt, kan det vara viktigt att landa i nuet. Här följer en övning som psykologerna Grossi och Jeding kallar för 3-3-3 i deras bok Vägen ur utmattningssyndrom.

Nu ska du tänkte helt objektivt och enbart beskriva det du ser, så enkelt och koncist som möjligt. T.ex. ”koppen är blå”. Hjärnan vill gärna bestämma om någonting är bra, fel, rätt, fult, fint eller dåligt.

”Börja med att beskriva tre saker som du ser, gå därefter över till att beskriva tre ljud som du hör och sist tre fysiska förnimmelser som du känner,” skriver Grossi och Jeding.

För att ge mitt exempel: Jag ser en grön mugg, jag ser en svart dagbok, jag ser en blå penna. Jag hör bilar köra förbi utanför, min man som rör på sig i sin skrivbordsstol i rummet bredvid och musik som kommer ut ur datahögtalarna. Jag känner utav min svanskota mot stolskudden som jag sitter på, jag känner hur musiken ekar i öronen och får dem att vibrera, jag känner att jag har huvudvärk för att jag biter ihop med käkarna.

Nu ska du hitta två saker som du ser, två saker som du hör och två saker som du känner. Därefter hittar du en sak du som du ser, en sak som du hör och sist men inte minst en sak som du känner. Grossi och Jeding föreslår också att du kan blunda när du utövar övningen och då beskriva det ”myrornas krig” som pågår bakom stänga ögonlock.

Börja med övningen när du har lugn och ro omkring dig och arbeta dig senare till att även göra övningen när du är ute. Slutligen ska du kunna göra övningen även när du är stressad.

Målet med övningen är inte för att du ska bli avslappnad och lugn. Målet med övningen är istället att du ska bli medveten om nuet och på det sättet göra kloka val utifrån det.

T.ex. märkte du att jag själv blev medveten om att jag hade huvudvärk, troligtvis för att jag spände käkarna och för att ljudet på datahögtalarna var för högt. Det är sådana saker som det är meningen att vi ska uppmärksamma oss på.

Det är bättre att hitta var spänningarna sitter i kroppen och upptäcka vilka behov vi behöver erkänna, än att de förträngs tills vi mår dåligt.

Lycka till med övningen!

Publicerad av asawilliams

Jag heter Åsa och jag är bloggare på www.jagochminadiagnoser.se Jag och Mina Diagnoser är en blogg för mental ohälsa och diagnoser. Här får du en inblick i mitt liv och hur det är att leva med mental ohälsa. Välkommen!

3 reaktioner till “Att landa i nuet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: