Att spara på energi

Att spara på energi är a och o när du lider av utmattningssyndrom och även vissa andra diagnoser. Här ska du få lite tips på hur du sparar på energi.

Det första som du måste lära dig är att det är skillnad på psykisk och fysisk utmattning. Jag till exempel, har inte gjort denna skillnaden utan har sovit (som om jag har varit fysiskt utmattad) för mycket istället.

Att sova för mycket är tydligen väldigt vanligt när man lider av utmattningssyndrom och av även vissa andra diagnoser, som t.ex. depression.

När du är psykiskt utmattad är det bättre om du återhämtar dig genom att göra någonting som du tycker är mentalt avslappnande. För min del innebär det att titta på YouTube, läsa en bok eller att sjunga. Detta blir jag dessutom glad utav och får därmed mer energi.

När du är fysiskt utmattad kan det vara en god idé att sova kanske 15-120 minuter mitt på dagen. Saker som gör dig fysiskt utmattad kan vara motion, städ, dålig nattsömn, fysiskt arbete, med mera.

Det som gör dig mentalt utmattad kan vara möten, socialt umgänge, mardrömmar, datorarbete, telefonsamtal, multitasking, med mera. Det är därför viktigt att skilja de båda energitjuvarna åt och anpassa din återhämtningsmetod därefter.

Nästa steg är för oss att dela upp vårt arbete och ta mikropauser. Om du till exempel ska tvätta och finner detta som ett stort projekt, kan du bryta ned tvättningen i delmål. Att bryta ned det i delmål kan se ut på följande sätt:

  1. Samla ihop tvätten,
  2. Meditera/Mindfulness,
  3. Bär tvätten till tvättstugan,
  4. Meditera/Mindfulness,
  5. Sortera tvätten,
  6. Meditera/Mindfulness,
  7. Fyll och kör tvättmaskinen,
  8. Meditera/Mindfulness,
  9. Töm tvättmaskinen och häng tvätten,
  10. Meditera/Mindfulness.

Meditationen eller mindfulnesstunderna kan vara i 30 sekunder upp till hur länge du behöver för att återhämta dig. Om du mår riktigt dåligt kan det innebära att du behöver en dags vila innan du prövar att ta tag i nästa tvättmoment.

Men kom ihåg att bara GÖRA EN SAK I TAGET. Så om du ska tvätta, så tvätta enbart. Ingenting annat. Multitasking suger onödigt med energi från oss och det är därför mycket effektivare om du just nu bara ägnar dig åt att göra en sak i taget.

För att vila dig från en fysisk aktivitet kan du göra en stillasittande och mer vilande handling. Medan för att vila upp dig från en mentalt krävande aktivitet kan du utföra en fysisk handling. T.ex. om du har jobbat på ett dokument för din arbetsplats, så kan du testa att gå ut och gå för att återhämta dig.

Medvetet växla mellan aktiviteterna, de fysiska och de mentala, och vila på det sättet. Kom däremot ihåg att ta minipauser åtminstone varje 40 minuter. Oftare om behövs.


Detta är med andra ord hur du sparar på energi: genom att vara selektiv med vad du väljer att göra, att vila på rätt sätt samt genom att göra upp delmål och hålla dig till dem.

Att spara på energi är viktigt för oss så att vi ska kunna få ett friare liv och bli självständiga.

Även om du inte ligger på botten av havet när det kommer till din hälsa, kan dessa råd hjälpa dig i din vardag med hur du sparar på energi. Just att ta pauser, göra upp delmål och att bara göra en sak i taget är ovärderlig vetskap.

Jag hoppas att detta var till nytta för dig!

Vill du ha mer bra tips för hur du sparar på energi och få bra mindfulnessövningar, kan jag varmt rekommendera boken, Vägen ur utmattningssyndrom som är skriven av Grossi och Jeding. Mycket av det som jag har skrivit ovan är råd från psykologerna Grossi och Jeding som skrev boken.

Kramar,
Åsa

Publicerad av asawilliams

Jag heter Åsa och jag är bloggare på www.jagochminadiagnoser.se Jag och Mina Diagnoser är en blogg för mental ohälsa och diagnoser. Här får du en inblick i mitt liv och hur det är att leva med mental ohälsa. Välkommen!

3 reaktioner till “Att spara på energi

  1. Hej

    Kan jag dela texten på min sida Adhd-coaching på Facebook. Anger källan så klart.

    Mvh

    Lasse Andersson Adhd-coaching

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: