Stressa av innan jobbet börjar

Snart är juli över och då kan det vara bra att stressa av innan jobbet börjar i augusti. Här följer några tekniker för hur du stressar av och lär dig att återhämta dig mitt i vardagen. Råden kommer från boken Stressbalansen som är skriven av Rangan Chatterjees.

  1. Gör en 3-4-5-andning
    Det här kan kräva lite övning. Du andas in i 3 sekunder, håller andan i 4 sekunder och andas ut i 5 sekunder. Meningen är att du ska minska stressen genom andningen. Ta minipauser ofta under arbetsdagen och testa andningsmetoden.
  2. Dygnsrytm och sömn
    Tanken är att du ska hålla i det långa loppet, det är därför bättre att dela upp din arbetsbörda och prioritera det som är viktigast. Du gör detta under arbetstid, inte under nattetid. Chatterjee menar på att det är viktigt att gå och lägga sig och att gå upp samma tid varje dag, helg som vardag.

    Det är viktigt att du inte tränar sent på kvällen för det kan störa din dygnsrytm. I övrigt är träning bara bra för sömnen. Middagen spelar också in i nattsömnen. Ät inte middag senare än tre timmar innan det är dags att sova. Låt det dessutom gå tolv timmar mellan frukost och middag. Får du mycket dagsljus på morgontimmarna och förmiddagen blir det lättare att somna på kvällen, menar Chatterjee.
  3. Telefonfasta!
    Telefonen kan göra det svårare att fokusera när det väl behövs. Chatterjee menar på att det kan vara värt att göra en vad han kallar en 4:2-diet för mobiltelefoner. Det innebär att du sätter telefonen i flygplansläge i en timme och därefter har den påslagen i fyra timmar.

    Men tipsen stannar inte där! Du kan också testa att ha bestämda tider då du läser din mejl varje dag. Detta gäller också sociala media. Ha bestämda tider då du kollar dina sociala media. Tanken bakom detta är att det ska bli enklare att fokusera på det som verkligen är viktigast i vardagen.

Vad tyckte du om tipsen? Jag är inte ens vaken i 12+3 timmar, inte ens i tolv timmar! Så jag kan inte göra en del av det han råder mig till att göra. Andningsmetoden tyckte jag inte om, men den kanske passar dig?

Men att telefon- och emailfasta tyckte jag var en klok idé. Det kommer jag att bära med mig från Chatterjees råd. Vad kommer du att bära med dig från hans råd? Vad behöver du göra för att stressa av innan jobbet börjar?

Publicerad av asawilliams

Jag heter Åsa och jag är bloggare på www.jagochminadiagnoser.se Jag och Mina Diagnoser är en blogg för mental ohälsa och diagnoser. Här får du en inblick i mitt liv och hur det är att leva med mental ohälsa. Välkommen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: