Hur du övervinner dåligt självförtroende

Här kommer några tips på hur du övervinner dåligt självförtroende och tvivel på dig själv. Den som tipsar heter Nick Wignall och är legitimerad psykolog.

Varifrån kommer då detta dåliga självförtroendet ifrån?
– Som med alla vanor, beror dåligt självförtroende och självtvivel på olika faktorer, säger Wignall. Faktum är att ingen lider av det på exakt samma sätt.

– För en person kan dåligt självförtroende och självtvivel starta i barndomen, kanske på grund av hur de uppfostrades. Å andra sidan, kan dåligt självförtroende och självtvivel bli ett problem senare i vuxenlivet. Då kan det bero på en plötslig kris eller stressfaktorer som skilsmässa eller om du förlorar jobbet.

– Det är viktigt att komma ihåg att vad som skapade dina problem med dåligt självförtroende och självtvivel, inte är densamma som underhåller det nu i ditt liv. Kanske att du blev mobbad som barn var utlösaren till tvivel på dig själv. Men din mentala vana att be andra människor om uppmuntran är vad som underhåller det.

Tecken på att du lider av dåligt självförtroende och självtvivel:
1. Svårighet i att ta komplimanger
Om du inte kan ta en komplimang, kan detta vara ett tecken på att du inte värdesätter dig själv tillräckligt och tecken på dåligt självförtroende samt självtvivel. Självklart hamnar vi alla i situationer då komplimanger känns obekväma, men om du aktivt undviker situationer där du kan få en komplimang har du ett problem.


2. Söker uppmuntran från andra
At frekvent be om uppmuntran från andra eller att ha svårt för att fatta beslut är ett tecken på dåligt självförtroende och självtvivel. När du tvivlar på din egna förmåga, skapar detta ångest. Då är det snabbaste sättet att bli av med ångesten är att fråga om andra kan göra valet åt dig eller att de berättar för dig att allt är okej. Problemet med detta beteendet är att det gör att du undermedvetet säger till dig själv att ditt egna omdöme inte går att lita på och detta intensifierar bara din dåliga vana.


3. Dåligt självförtroende
Mycket kan leda till dåligt självförtroende, men den största orsaken till det är att du tvivlar på dig själv. När du ständigt tvivlar och ifrågasätter dina egna beslut och åsikter, är det precis som om du hade en annan person som gick bredvid och hela tiden poängterade hur korkad och opålitlig du är. Även om du rent tekniskt vet att det inte är sant kommer det konstanta tvivlet och kritiken att tära på dig emotionellt. Till slut kommer det att påverka hela din identitet och din känsla av Jag.


4. Svårt att ge dig själv beröm
Om du har svårt med att ge dig själv en klapp på ryggen för ett bra utfört jobb, kan detta vara ett tecken på dåligt självförtroende och dålig tillit till dig själv. När din känsla av dålig tillit till dig själv tar överhanden, tenderar den att ”putta bort” andra ageranden. Tvivel blir istället ditt standardsvar på allt du gör och lyckas med.


5. Känner att du aldrig är tillräcklig
På vissa sätt borde det vara uppenbart att om du konstant mår dåligt och tvivlar på dig själv, samtidigt som du ständigt tvivlar på dina egna förmågor och prestationer, så borde det finnas en förbindelse där. Problematiken är att bristande självtillit – som många vanor – kan bli automatiska och så ingrodda att de är nästan oigenkännbara. Om tvivel blir som vattnet som du simmar i, kan det vara svårt att känna dig trygg i dig själv.

10 sätt att för gott befria dig själv från dåligt självförtroende och självtillit
– Precis som det finns många orsaker till att du kämpar med dåligt självförtroende och självtillit, finns det många olika sätt som du kan använda dig utav för att bli fri från det, säger Wignall.

– Tricket är inte en lösning som passar alla eftersom bara en strategi inte kommer att passa alla. Detta innebär att testa dig fram är det bästa sättet för att hitta vad som fungerar för dig.

– Mitt råd är att läsa igenom dem alla snabbt, säger Wignall. Identifiera vilka som du tror kommer att fungera bäst för dig och testa dem ett par veckor. Därefter kan du tillägga eller minimera dina strategier för hur du kämpar mot din dåliga tillit till dig själv.

– När du väl har hittat ett par strategier som du tycker fungerar, fäst dig då vid dem och integrera dem på små sätt i ditt liv.

  1. Acceptera ditt dåliga självförtroende och tillit till dig själv
    Det kanske låter ologiskt men det första steget till att befria dig från dålig tillit till dig själv är att acceptera det. Detta är eftersom det vi kämpar emot kommer att fortsätta att hemsöka oss.

    Prata med ditt dåliga självförtroende och säg följande, ”Hej på dig dåliga självförtroende och självtillit! Du är inte min favorit men jag antar att du bara försöker att hjälpa. Varsågod och stanna kvar om du vill, men jag tänker fortsätta med att göra det jag just gjorde.”


  2. Var skeptisk till dina tankar
    Bara för att du tänker. entanke betyder inte att den är sann och skriven i sten. Ha för vana att ifrågasätta dina negativa tankar och du kommer att beröva dem deras makt över dig.


  3. Ge din inre kritiker ett eget namn (och en personlighet!)
    Kom ihåg att DU INTE ÄR DINA TANKAR. Och, ett sätt att göra det på är att ge dina tankar ett namn och en personlighet.

    – Till exempel hade jag en patient sim döpte sin negativa röst till Harriet, efter en överkritisk gammelfaster, berättar Wignall. Varje gång som min patients dåliga, inre kritiker satte igång, sa hon till sig själv, ”Där börjar gammelfaster Harriet igen…”

    När du ger din kritiker ett namn och en personlighet så separerar du den från dig själv.


  4. Förändra dina tankebanor
    Från KBT-behandlingar finns det ett effektivt sätt att förändra dina tankebanor på. Föreställ dig t.ex. att du har haft en tuff diskussion med en närstående. Då kanske du tänker att du inte borde ha tagit upp det över huvud taget.

    Då ska du istället tänka om och ersätta dina tankar med exempelvis: ”Det är synd att hon är lite arg på mig just nu, men i det långa loppet är det viktigt att vi kan tala om även svåra ämnen. Jag är faktiskt stolt över mig själv, trots att det är emotionellt tufft just nu.”

    Om du ändrar vad du säger till dig själv, kan du faktiskt ändra på din inre automatiska dialog.


  5. Ge dig själv ett större syfte
    Föreställ dig Jeanne d’Arc rida in i krig som en 13-årig liten flicka, därför att hon var en expert på att överkomma dåligt självförtroende och självtvivel. Eller, för att hon hade en känsla av ett större uppdrag och mening som ryckte henne från sina inre tvivel?

    Ofta kan du överprestera ditt dåliga självförtroende och självtillit genom att ge dig själv ett högre syfte. Faktum är att självkritikern kanske enbart finns för att du saknar ett starkare syfte i ditt liv.

    Ta dig därför tid till att ifrågasätta vad du verkligen vill ha ut ur ditt liv. Vad tror du på? Vad finns på din Bucket List?


  6. Spendera tid med människor som tror på dig
    Jim Rohn sa en gång att ”Du är genomsnittet av de fem personer som du spenderar mest tid med.” Luta dig därför tillbaka och kom på vilka som verkligen älskar och stöttar dig och tror på dig. Därefter ska du göra aktiva val att spendera mer tid med dem.


  7. Testa att gå i terapi
    Bra terapi kan vara livsförändrande, anser både jag och psykologen Nick Wignall. Det kan vara moment i ditt liv och tillvaro som du har försökt att lösa under flera år och så löser sig det sig med en expert efter bara några få sessioner. Jag har varit med om att det har hänt förr. Om det känns rätt för dig, testa gärna terapi.


  8. Jämför rätt
    Att sluta jämföra sig mot andra är svårt eftersom vi är konstruerade att fungera i ett pack av människor. Här kommer ett alternativ som Wignall tror fungerar bättre: Jämför dig bara med tidigare versioner av dig själv, inte andra människor.

    Istället för att jämföra dina prestationer på till exempel ditt jobb med andra människor, jämför dem hur du var när du just startade på ditt jobb.


  9. Praktisera medkänsla till dig själv
    Ibland kan ett dåligt självförtroende och dålig självtillit bero på att du helt enkelt inte har ett bättre alternativ. Om negativ kritik alltid är din start och grund är det självklart att det kommer att bli svårt att lita på dig själv!

    Istället för att slå ned på dig själv ska du behandla dig själv som en god vän och vara förstående. Tänk så här, ”Om en god vän kom till mig om råd för samma situation som jag är i nu, vad skulle jag säga till dem?” Du är lika värd god kritik som vem som helst.


  10. För dagbok över det du gör bra
    Du har kanske hört talas om att man kan föra dagbok över det man är tacksam för varje dag. På liknande sätt för du dagbok över vad du har gjort bra under en dag och vad du är tacksam för hos dig själv.

    Tacksamhet till sig själv är någonting man kan öva upp. Du behöver inte vara din egna värsta kritiker.

Vad tycker du om Wignalls råd om hur du för gott slår hål på dåligt självförtroende och dålig självkritik? Kommentera nedan!

Du kan läsa Wignalls artikel här.

Publicerad av asawilliams

Jag heter Åsa och jag är bloggare på www.jagochminadiagnoser.se Jag och Mina Diagnoser är en blogg för mental ohälsa och diagnoser. Här får du en inblick i mitt liv och hur det är att leva med mental ohälsa. Välkommen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: