Habiliteringen

Nu har vi äntligen börjat få individuell hjälp via Habiliteringen för barn och ungdomar. Så vi får specialisthjälp just anpassad för vår dotters autism. Toppen! Detta är lite av vad vi fick lära oss under mötet med logopeden och mötet handlade om ätande.

Just nu pendlar dottern mellan att äta allsidigt och att äta mat som hon tycker är ”säker”. Hon äter inte alltid min mat utan lagar egen mat som hon finner som ”säker”, som t.ex. köttbullar och makaroner istället för min pumpasoppa.

Nu har jag varit lite hård mot henne: att äter hon inte min mat så får hon helt enkelt laga sin egen mat. Jag står inte och lagar två maträtter. Jag gjorde det förr men det känns som om jag blir körd med och det ställer till det för resten av maten jag lagar: att ha sex stycken pannor samtidigt på spisen går inte.

Dessutom tror jag att det är bättre KBT för henne om hon får laga maten själv om hon vägrar äta familjens mat. Då blir det lite jobbigare för henne och hon kanske tänker extra till innan hon ställer sig och lagar sin egna mat. Hon får ingen ”belöning” för sin ”trots” genom att jag ställer mig och lagar maten åt henne.

För det är ingen trots när det kommer till autism och ätande. Det har med ätutvecklingen och fobier att göra. Det fick vi lära oss på Habiliteringen. Just avvikande matvanor är bland det första som föräldrar till barn med autism märker av.

Det kan vara att spädbarnet har problem med att suga bröstet, hantera övergången till fast föda, bara vilja ha ensidiga maträtter, svårt att hantera kniv och gaffel samtidigt, osv. Ofta äter det autistiska barnet för mycket eller för lite mat.

Min dotter hade inga problem med amningen, men hon hade sina besattheter när det kom till olika maträtter. Till exempel skulle hon ha banan i allt ett tag, annars ville hon inte äta det. Hon har aldrig klarat av att kunna äta med kniv och gaffel samtidigt och att ens använda kniv tycker hon är svårt. Trots att hon är 15 år.

”Avvikande ätbeteende är vanligare hos barn med autism (70%), jmf med barn med andra diagnoser (13%) och barn med typisk utveckling (5%). Vanligaste beteendet hos barn med autism var selektivt ätande (88%), följt av överkänslighet gällande konsistenser (46%), livsmedel av ett specifikt märke (27%). Matpreferenser: spannmålsprodukter och chicken nuggets.”

Texten kommer från powerpointen ”Selektivt ätande vid autism”. Som är skriven av Erica Granlund, logoped och Christina Sewreståhl, kurator.

Neofobi, rädslan för någonting nytt, är speciellt frekvent hos barn med autism. Här berättar Erica och Christina att press från föräldrarna på att barnet ska smaka, enbart ökar neofobi. Det är också ärftligt.

Även överkänslighet till vissa ljud, känsel, ljus, matens smak, konsistens och dofter kan göra att det autistiska barnet inte äter, berättar Erica och Christina på Habiliteringen. Detta är just orsaken till varför dottern inte äter med oss vid matbordet. Barn med autism har överkänsliga sinnen och reagerar starkare vid olika slags obehag. Små som stora.

Däremot ska vi se till vad dottern äter under en längre period, till exempel en månad. Istället för att se till vad hon äter från dag till dag, för att veta om hon får i sig tillräckligt med näring. Vi fick också veta att enbart mattjatet är vårt fel som föräldrar, om vårt barn inte äter som det ska. Det är alltså inte vårt fel om barnet inte äter så som vi vill att det ska äta.

Så vad kan då jag som förälder göra för att mitt barn ska äta bättre? Erica och Christina kommer med några tips.

Servera mat regelbundet på exakta tider
Korta måltider med eventuellt små portioner
Servera den mat som barnet tycker om tills ätandet har kommit igång bättre
När barnet ska prova en ny maträtt, servera den tillsammans med något som barnet tycker om
Använd bildstöd och schema i vardagen (www.bildstod.se)
Tidshjälpmedel
Gör barnet delaktigt – skriva kontrakt/komma överens tillsammans
Blanda inte ihop maten, utan servera allt var för sig
Tjat, hot och mutor hör inte hemma med maten
Låt barnet vara med i matlagningsprocessen
Anpassa miljö och tallrik och bestick
Anpassa måltidssituationen
Pressa/tvinga inte att smaka, utan erbjud kravlöst
Var inte stressad när ni äter
Inga gräl vid matbordet
Hitta mönster i maten som barnet gillar: färg, form, textur och erbjud ny mat utifrån dessa
Fråga inte om barnet vill ha
Måltider och föräldern måste vara förutsägbara

Råder Erica och Christina oss. Vi hann inte med mer tyvärr och har tid igen om några veckor. Då ska vi titta mer personligen på vad dottern behöver hjälp med, eftersom denna gång var mer som en ren allmän föreläsning för barn med autism och ätande.

Jag hoppas att detta har varit till nytta för er!

Kramar,
Åsa

Publicerad av asawilliams

Jag heter Åsa och jag är bloggare på www.jagochminadiagnoser.se Jag och Mina Diagnoser är en blogg för mental ohälsa och diagnoser. Här får du en inblick i mitt liv och hur det är att leva med mental ohälsa. Välkommen!

En tanke på “Habiliteringen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: